Toekomstbestendige vaardigheden

Het Toekomstinstituut (The Institute for the Future) heeft een aantal krachten in kaart gebracht. Die krachten werken door in de toekomst en zullen in 2020 tien vaardigheden van medewerkers vereisen.

 

De zes toekomstkrachten zijn: (ik gebruik de samenvatting van P&)Actueel)

  • Extreem lange levensduur: het wereldwijd steeds ouder worden van de mens verandert de natuur van carrières en van leren en ontwikkelen
  • De opkomst van slimme machines en systemen: saaie, repetitieve taken en werkzaamheden worden overgenomen door geautomatiseerde systemen
  • De computerwereld: de wereld wordt een programmeerbaar systeem door een enorme toename van de rekenkracht van chips en processors
  • Opkomst nieuwe media: de opkomst van nieuwe communicatiemiddelen en -mogelijkheden vragen om nieuwe mediavaardigheden, die verder gaan dan tekst
  • Supergestructureerde organisaties: sociale technologieën zorgen voor nieuwe productiemethoden en waardecreatie
  • De verbonden wereld: steeds toenemende, wereldwijde verbindingen maken het noodzakelijk dat de kern van organisaties flexibel is

Temidden van die zes krachten zijn tien nieuwe vaardigheden te plaatsen:
Zo vragen een extreem lange levensduur (roze kracht) gekoppeld aan een gecomputeriseerde wereld (grijze kracht) dat medewerkers in de toekomts trans-disciplinair zijn. Dat betekent dat ze werken aan problemen die zo complex zijn dat ze niet vanuit één discipline aangepakt kunnen worden maar ook niet meer door samenwerkende disciplines (multi-disciplinair). Wat voor deze problemen werkt, is deskundigheid die uit verschillende, geïntegreerde disciplines is opgebouwd.

De tien vaardigheden zijn:

  • Betekenis toevoegen/duiden/cureren (sense making): verbanden leggen, de rode draad zien, uitleggen en in een context plaatsen. Kortom, complexe denkvaardigheden waar machines niet goed in zijn en die helpen inzicht te krijgen in de hoeveelheid data
  • Sociale intelligentie (social intellingence) het vermogen met anderen relaties en verbindingen aan te gaan op een wezenlijk niveau, om op te pikken wat iemand denkt, vindt, voelt en betekenisvolle dialoog te voeren. Enigszins in het verlengde van betekenis geven, is ook deze vaardigheid bij uitstek menselijk en niet te robotiseren
  • Vernieuwend en situationeel denken (novel & adaptive thinking). Door automatisering verdwijnen banen die enigszins complex zijn, zowel in productie- als in kantooromgevingen. Dat betekent dat er heel erg praktische taken overblijven en bijzonder complexe. Beide uitersten van het spectrum hebben overeenkomstig dat ze van de beoefenaar vragen om nieuwe oplossingen te bedenken én om te zorgen dat de oplossingen werken in de context waarin ze moeten werken. Algemene, repetitieve oplossingen zoals veel automatisering is, helpt dan niet. Dat gaat dan zowel om de kok die een nieuw gericht moet bedenken als de engineer die een complex vraagstuk onder handen heeft
  • Interculturele competenties (cross cultural competency). In een internationale wereld waarin je makkelijk wereldwijde contacten legt, is culturele gevoeligheid essentieel
  • Analytisch/cnceptueel denken (computationall thinking). Met de aanwezigheid van grote hoeveelheden data wordt analyseren, modellen maken, scenario’s doorrekenen een essentiële vaardigheid
  • Nieuwe media geletterdheid (new media literacy). Het vermogen om informatie te ontwikkelen voor diverse platforms en de aanwezige informatie kritisch te beoordelen. Het vermogen om via deze media overtuigingskracht te hebben
  • Transdisciplinariteit (transdisciplinarity). Het vermogen om vanuit meerdere discplines te denken en werken, waarbij de disciplines elkaar niet afwisselen maar geïntegreerd zijn
  • Design denken (design mindset). Het vermogen om werk en taken naar diverse uitkomsten om te zetten. Dat vraagt het vermogen op verschillende manieren te denken.
  • Cognitieve draagkracht (cognitive load management). Het vermogen grote hoeveelheden kennis aan te kunnen, filters te hebben, diverse denktechnieken kennen.
  • Virtuele samenwerking (virtual collaboration). Vermogen om in virtuele teams echt aanwezig te zijn en een bijdrage te hebben.

Een interessante set vaardigheden, waarbij de vraag interessant is om er je eigen score voor te bepalen.

Persoonlijk zou ik naast deze globale, productiegerichte vaardigheden ook iets verwacht hebben als zorgen voor fysieke gezondheid (met al dat denkwerk en rond-de-klok samenwerken in een hectische wereld) en nadruk op princpipes, koers, jouw missie. Immers, denkkracht en analyseren zijn essentieel maar principes of houvast zeker en ook zeker zo persoonlijk en un-offshore-baar. Daarnaast is samenwerken wat functioneel gedefinieerd als intercultureel en virtueel. Echt ontmoeten zal toch een menselijke meerwaarde blijven hebben …

Lees het hele rapport hier.

Over arjanbr0ere
zie ook www.linkedin.com/in/arjanbroere

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: