Gamestorming op New work experience

Op 31 mei was er een mooie experience rond het nieuwe werken: the new work experience 2011. Deze experience was georganiseerd door Imtech, Gispen en GITP in de mooie ruimtes van Gispen in Culemborg. De dag kende allerlei sessies die aspecten van het nieuwe werken lieten ervaren: electrisch rijden, op afstand bellen, informeel ontmoeten, creatief samenwerken, concentratie en je werkplek. Ik heb de sessie rond creatief werken verzorgd. Hier vind je de Prezi.

Voor de sessie creatief samenwerken heb ik gebruik gemaakt van het boek Gamestorming van Dave Gray e.a. Het boek Gamestorming bevat allerlei aansprekende werkvormen om met een groep samen te werken. Daarnaast lijkt Gamestorming een soort beweging te zijn die gekenmerkt wordt door de behoefte met enige dynamiek en vaart te overleggen en samenwerken.

Onder de bezielende begeleiding van Setup heb ik op een dag van Ambtenaar 2.0 Gamestorming gedaan door voor problemen een game te bedenken die dat probleem aanpakt. Het mooie van een game is dat je de les die t spel wil leren scherp voor ogen met hebben. Wat moet een speler doen om te winnen? Wat beloon je? Wat is de moraal van het verhaal? De opbrengst van die sessie kun je op de site van Setup lezen. Voor the new work experience heb ik die vorm van gamestorming dus ook in een workshop gebruikt. Deelnemers hebben een game bedacht om dat wat zij essentieel aan HNW vinden te vervatten in een game.

De ideeën voor de games waren erg mooi en geven aan waar volgens de deelnemers HNW om draait.

  • eco-egosim/eco-ism. Je moet een werkplek draaiend krijgen en houden. Dat moet je doen door alle ego-wensen van de werknemers die je in de sim hebt zoveel mogelijk tegemoet te komen. Tesamen moeten die wensen een werkend bedrijf opleveren. Uiteraard zijn er belangentegenstellingen (later starten, eerder weg, parttime werken, liefst in routine werken, liefst samenwerken) tussen de deelnemers die je hebt onderling en tussen de deelnemer en het ecosysteem. Kortom, op zoek naar een evenwicht tussen de ego’s en het ecosysteem. Net als bij HNW waar een aantal gewoonter ter discussie wordt gesteld en alles tesamen moet werken
  • kat in een vreemd pakhuis. Een soort inwerkquest waarbij nieuwe medewerkers individuele en groepsopdrachten krijgen die ze langs allerlei mensen, plaatsen et cetera in een nieuwe organisatie voert
  •  twister. Als HNW om flexibiliteit vraagt, is Twister je spel. Je moet je letterlijk in allerlei bochten wringen om de gewenste stappen te zetten. In deze Twister moet je zelf flexibel zijn én samen met je groep een route langs bepaalde stippen afwerken. Iedereen moet de route doen en telkens voldoende stevig staan. Er is geen hierarchie tussen de deelnemer
  • smartteam/simteam/happiness-outputoptimizer. Een sim waarin je een bedrijf werkend houdt door rekening te houden met de wensen en behoeften van alle werknemers en ze taken geeft die daarbij passen. Je krijgt van alle werknemers de sterkten en zwakten (denk aan moderne voetbalspellen waar je spelers kiest). Met die sterkten en zwakten moet je ze op de juiste plaats inzetten, waardoor ze blij worden. Als ze blij zijn, leveren ze rendement. Zijn ze niet blij, dan zakt het rendement. Uiteraard moet t bedrijf rendement maken. Daarnaast komen er externe krachten op het team (storing, piek in de vraag) om te testen hoe robuust het systeem is. Net als bij HNW heb je allerlei sterkten en zwakten die je moet matchen.
  • mission impossible. Iemand moet een route afleggen die alleen lukt binnen de gestelde condities door allerlei media slim in te zetten. Voor een bepaalde opdracht is fysiek contact nodig, voor een andere moet je de ander wel zien maar hoeft dat niet per se een fysieke ontmoeting te zijn, voor een andere opdracht is alleen informatie van iemand nodig. De puzzel is om de juiste communicatiemiddelen in te zetten, tijdig te delegeren, je netwerk slim te gebruiken. Kortom, HNW in optima forma vanuit éénspeler bezien
  • Barbapapapp. In HNW gaat het teveel om de middelen. Het moet gaan over de doelen en de weg naar die doelen toe is flexibel en voor iedereen anders. Het is bij HNW belangrijk dat de werkorganisatie past bij je drijfveren. Dus als je iets aan die organisatie verandert, is het de kunst die te laten overeenkomen met ieders drijfveren, die te respecteren en te zorgen voor diversiteit. Zo flexibel en aardig is Barbapapa. De deelnemers aan Barbapapapp (Barbapapa + app) moeten een route afleggen, waarbij ze in allerlei vormen moeten veranderen om obstakels te overwinnen. Die veranderingen vragen aanpassing (denk ook aan World of Goo). Het vraagt ook samenwerking met andere spelers (wie anderen helpt, groeit zelf). Uiteindelijk is er een finish waar iedereen gezamenlijk overheen komt
  • HNW-kwartet. Een kwartet met groepen als gevaren van HNW, kansen van HNW, opletten bij HNW. Misschien analoog aan de Factor 4-index te maken

Naast wat praktische vragen over de rechten op namen en ideeën was er ook wel een aarzeling bij een aantal deelnemers om de term het nieuwe werken te gebruiken. Voor sommigen roept die term meteen weerstand op bij medewerkers. Anderen gaven aan dat het nieuwe werken op bepaalde plaatsen sterk geassocieerd wordt met thuiswerken en techniek, waardoor de breedte en diepte van dat anders werken gemist wordt.

Over arjanbr0ere
zie ook www.linkedin.com/in/arjanbroere

One Response to Gamestorming op New work experience

  1. Leuk. Benieuwd of de beschreven games ook uitgewerkt gaan worden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: