Review: Slimmer werken met het kantoor in je tas

Het is een mooi boek, dat Slimmer werken met het kantoor in je tas. Complete gids voor de nomad worker (op Managementboek) van Gerald Essers. Mooie stevige kaft, heldere layout, frisse illustraties.  Het straalt een opgeruimdheid uit, die erg aantrekkelijk is. En met een opvallende titel (een kantoor in je tas? wat is een nomad worker?) is het geen boek dat je zo maar negeert.

Na lezing is het wat mij betreft vooral een praktisch boek met veel tips over slimmer werken. Voor de black belt GTD’er of de hardcore lifehacker niet nieuw maar voor de grote groep kenniswerkers die routineus doorwerkt een reeks eyeopeners.

In de inleiding stelt Gerald dat hij vooral praktisch wil zijn en niet het zoveelste managementboek heeft geschreven:

Dit  boek gaat namelijk helemaal niet over jou. Dit boek gaat over een hulpmiddel dat je kunt inzetten om slimmer te werken en te leven. (…) Het gaat over jouw tas.

Na een inleiding over het nieuwe werken volgt een aantal hoofdstukken met tips en adviezen over onder andere reizen en de plaats waar je werkt, tas, telefoon, laptop en samenwerken (op afstand). Allemaal survivaltips voor de nomad worker, die nuchter kijkt naar zijn werk en zo rationeel mogelijk keuzes maakt. Geen conventies of zinloze cultuurhandelingen maar effectief en efficiënt werken. Die hoofdstukken staan achter elkaar geschreven en dienen verder geen hogere structuur of model, maar bevatten talrijke tips voor slimmer werken:

• nadenken over waar je werkt
  • welk communicatiemiddel wanneer te gebruiken
  • mail ordenen
  • taken systematisch aanpakken
  • backups maken/in the cloud werken
  • bereikbaarheid managen
  • goede onderwerp-regels maken in de mail

Op een helder en compacte manier vind je het beste van lifehacking en Getting things done. De ene keer zullen die tips direct toepasbaar zijn (sla documenten op in Dropbox). De andere keer vraagt gebruik van tools wellicht wat meer inzet (Evernote). Maar in dat laatste geval weet je als leek in elk geval wat je kunt gebruiken en moet je over hoe precies nog wat hulp organiseren.

De vaart en diversiteit waarmee een en ander geschreven is, is erg prettig. Het boek eindigt met een aantal  checklists en lijsten met argumenten die je kunt gebruiken om slimmer werken te propageren. Daarna boeken en sites voor verder lezen. De echte afsluiting is een reeks manieren waarop je kunt aangeven wat je van het boek vond en hoe je er via social media (Facebook, reviews op de boeksite) blijk van kunt geven. Uitermate slim en bij de tijd. En goed om als auteur je lezers uit de consumeergroove te halen en aan het schrijven te krijgen.

Lees voor meer informatie vooral ook de review op:

Kortom, aanbevelenswaardig boek want snel te lezen, veel praktische tips en met veel energie aan het papier toevertrouwd. Kijk hier voor een gratis te downloaden deel van het boek. En hier de promo op YouTube:

Over arjanbr0ere