De conservator: kiezen

De term ‘curation’ is op internet hot. Logisch, want met meer informatie dan je kunt verwerken en met algemene gegevens uit Google is er veel behoefte aan gidsen die relevante informatie voor jou onderscheiden van gegevens die toevallig aan jouw zoekopdracht voldoet. Zo zie je steeds vaker dat de algemene feeds van een site doorbladeren voor veel mensen minder interessant is, dan links via Twitter of Facebook volgen.

De internet-toepassing van de term is niet anders, dan de meerwaarde van de conservator in andere vormen van communicatie. In Rework van Jason Fried en David Heinemeier Hansson vind je ook een hoofdstuk over conservator zijn. Door als een conservator in een museum keuzes te maken ontstaat een samenhangende, betekenisvolle tentoonstelling. Maak je geen keuzes dan heb je een pakhuis met kunst. Lees het hoofdstuk Wees een conservator.

Voor bijvoorbeeld een presentatie geldt hetzelfde: selecteer en kies, anders heb je een pakhuis kennis. Sterker nog, bedenk eerst de centrale boodschap of de rode draad voordat je ook maar een letter in Prezi of Powerpoint intypt. Immers, eenmaal bezig is het vaak lastig om uit de diverse blokken die je over wilt brengen het overzicht te hervinden.
Prezi heeft veel weg van een mindmap dus door op het grote canvas losse items te plaatsen, kun je daarna ordenen. Bij programma’s met losse pagina’s is dat erg veel werk.

Kortom, wees een curator als je presenteert of schrijft:

  • wat is de centrale boodschap of de rode draad?
  • in welke logische stappen is die boodschap te hakken?
  • welke onderdelen moeten per se in die blokken? NB: Wat is nodig voor je verhaal? De rest zet je in een handout die je uitdeelt.

Door een mindmap te maken of in Prezi te werken, kun je het proces wat door elkaar laten lopen. Anders zijn de suggesties van Jon Thomas in Stop, prepare, THEN powerpoint erg handig:

  • get off the grid. Ga uit de te vertrouwde omgeving met alle afleiding van dien
  • use a printed storyboard. Teken een doorloop van het verhaal. Denk ook aan de schetskunsten zoals die in Back of a Napkin beschreven zijn
  • grab a wall and a stack of Post-It notes. Orden alle detailinfo, verzamel, vul aan, …
  • mindmap. Brainstorm eerst en orden daarna.

Een matefoor kan je verhaal helpen vertellen. Een goede metafoor helpt je om aan verhalen te komen die je kunt vertellen bij je presentatie om de gevoelsnaar te raken. Maar een metafoor kan ook helpen bij de vormgeving in Prezi of Powerpoint. Bijvoorbeeld de metafoor van de open vlakte in mijn presentatie over open solliciteren.

Je zult merken dat iemand die de centrale boodschap helder heeft -en ermee begint en eindigt- zijn verhaal met meer impact vertelt.

Over arjanbr0ere
zie ook www.linkedin.com/in/arjanbroere

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: