“Ik heb geen budget”

Op Dutch Cowboys staat een mooie blog: Is alles onderhandelbaar? van Ward van Beek. De korte blog stelt ter discussie of alles onderhandelbaar is. In het bijgevoegde filmpje is te zien oe argumenten als "Ik heb niet meer budget" of "Volgende keer betalen we de volle prijs en nu een deel" en benchmarks soms onzin zijn.

In een eerdere blog over onderhandelen ten tijde van crisis heb ik ook wat punten aangegeven, waarmee je in onderhandelingen kunt rationaliseren. Wat betekent een argument nu écht?

Daarnaast ben ik er een groot voorstander van om argumenten in onderhandelingen niet als externe krachten te zien. Als iemand geen budget heeft, niet meer ‘kan’ betalen dan is voor mij een vraag of dat echt niet kan of dat iemand het niet wil. Niet kunnen is vaak niet aan de orde, maar een makkelijke manier om een optie af te sluiten. Het is echter niet altijd makkelijk om het gesprek om te buigen van "Jij kunt dat dus niet betalen" naar "Jij wil dat dus niet betalen". Maar het maakt het gesprek concreter, duidelijker en zinniger.

Over arjanbr0ere
zie ook www.linkedin.com/in/arjanbroere

Geef een reactie

