Beïnvloeden, sturen, manipuleren, domineren, …

9789077881491150 Eerder gaf ik al aan dat ik de titel van Manipuleren kun je leren. Controle over anderen en jezelf van Frank van Marwijk niet direct aansprekend vond. Manipuleren, wil ik dat leren? In de inleiding wordt de term manipuleren ingevuld op een wat algemener manier: sturen, als het ware.

Na lezing zijn mijn indrukken gemengd. De auteur heeft een scherp oog voor communicatie en verhoudingen in gesprekken. Er staat een reeks interessante adviezen, die inderdaad een positieve toon bevatten zoals de auteur zelf ook stelt.

  • Infecteer je collega’s met jouw enthousiasme
  • Luister goed, waar vervolgens concrete adviezen voor volgen
  • Spreek in mogelijkheden
  • Laat sporen na en wees vindbaar.

Maar er is ook een aantal adviezen, die op mij bijna een komische indruk maken:

  • Eet je lunch aan je bureau (want je hebt geen tijd voor lunch)
  • Laat merken dat je gestresst bent
  • Neem de tijd om te slijmen

Dat zijn mijns inziens de oude office politics, zoals ook lachen om grappen van je baas. Dat geldt ook voor het blokje manipulatietechnieken. Dan lees ik liever het stijlvaste De 48 wetten van de macht. Dat is donker maar ook geestig en spits.

Kortom, allerlei adviezen en beschrijvingen waarbij mij een aantal minder aanspreekt.

Vb_boek_11_effectie_175669aEffectief beïnvloeden. Hoe overtuig ik anderen van Jan van der Vurst gaat ook over gedrag van anderen bepalen, maar heeft een minder geladen toon. Zie ook het essay van Van der Vurst over respectvol beïnvloeden.

Het boek start met een model, waarbij je van de fundamenten van invloed krijgen, via voorwaarden naar strategiën gaat om te eindigen met concrete tactieken.

Dat model bepaalt ook de opbouw en is omgezet naar een aantal hoofdstukken. De hoofdstukken zijn ook op zich te lezen, dus je zou ook alleen de concrete adviezen eruit kunnen halen. Met name de samenvattingen in de laatste paragraaf zijn manieren om snel de krenten eruit te halen.

In het boek vind je:

  • Uitleg over perceptie (brillen) en wat dat betekent voor interactie
  • Beïnvloedingsprincipes, die sterk op Cialdini geënd zijn
  • Een methode om een stakeholderanalyse te maken
  • Adviezen om met verschillende beslisstijlen om te gaan (bijv. de charismatische of juist de sceptische stijl)
  • Adviezen om tot onderhandelingen en ruil te komen: wat kun je geven (wisselgeld)

Wat mij betreft het lezen meer dan waard.

Voor de liefhebbers van literatuur over beïnvloeden een overzicht van allerlei technieken, die ik zo links en rechts ben tegengekomen.

Over arjanbr0ere
zie ook www.linkedin.com/in/arjanbroere

Geef een reactie

