Gelezen: Personal brand.nl

Personal_brand_nl_176837aPersonal brand.nl. De kansen van je on-line identiteit is van Huub van Zwieten (droombaan-goeroe), Bas van de Haterd (professioneel bemoeial) en Tom Scholte. Het is een boek in de serie loopbaanboeken van VKBanen.

Het boek is helder opgezet en zeer leesbaar. Hoofdstukken of paragrafen zijn los van elkaar of door elkaar te lezen. Gezien het onderwerp is het aardig het te lezen met een internetverbinding bij de hand, zodat je meteen kunt digitaal kunt doorbladeren, verder kunt zoeken en verkennen.

Op een aantal plaatsen in de tekst wordt een voorbeeld van een on-line personal brand uitgewerkt. Met een aantal vragen wordt de persoon zelf aan het woord gelaten, zoals Marlooz, Frank Meeuwsen en het Meisje van de slijterij. Aansprekende en diverse brands, die kleur geven aan de tekst. Ik had wel graag wat meer doorvragen gezien bij de opmerking die velen maken, dat je vooral jezelf moet zijn. Hoe weet je dat? Hoe houd je dat zuiver?

Een interessant hoofdstuk zijn de acht strategieën voor personal branding. Wees, bijvoorbeeld, de eerste op een bepaald terrein of neem de expertrol.

Een belangrijk deel van het boek is het bespreken van social media, die je kunt inzetten om je brand te ondersteunen (LinkedIn, YouTube, Flickr, Twitter). De media worden vrij algemeen besproken en geven een inleidend beeld. Om er echt mee aan de slag te gaan, zul je meer bronnen moeten raadplegen. Ook worden er veel media besproken, waarbij bijvoorbeeld delen van bookmarks en commentaar geven op weblogs een andere strategie is dan een weblog startten en dat zodanig maken dat er reacties komen. Een case uitwerken en voor die case de relevante media inzetten, was misschien raadzamer.

Persoonlijk vond ik het een mooi overzicht, vlot te lezen, leuke kennismaking met enkele voorbeeld-brands en een handig overzicht van sociale media. Ik miste in de interviews wat diepte in waarom iemand nu de lijn kiest, die hij of zij kiest. Dat lijkt erg spontaan. Ook zouden de sociale media met wat meer diepte besproken mogen worden, zodat de juicy nuggets van bijvoorbeeld LinkedIn die de auteurs vast kennen gedeeld worden.

Over arjanbr0ere
zie ook www.linkedin.com/in/arjanbroere

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: