Second to None

Vanochtend op Radio 1 gaf Joop Albeda zijn visie op succes in verband met de Olympische Spelen. Hij gebruikte de quote You don´t win silver. You lose gold om aan te geven wat de mentaliteit van de winners is.

Het lijkt me wezenlijk dat je wilt winnen en daar fanatiek in bent; hoewel judo´er Grol zo graag met een vol punt wilde winnen in plaats van met een half dat hij daardoor weer erg grote risico´s nam en dus verloor …

Voor onderhandelingen geldt ook dat je moet willen winnen. Je moet een deal willen maken, weten wat je wilt, met overtuiging streven naar een ideale uitkomst. Tegelijkertijd kan dat streven, zie Grol, maken dat je struikelt. Willen winnen kan leiden tot drammen of irritatant gedrag. Ook kan je drive zorgen voor tunnelvisie waardoor je een nog betere deal niet ziet. Immers, door vragen te stellen aan de ander wat hij (m/v) wil en wat voor hem ideale oplossingen zijn, kan er een nieuwe uitkomst verschijnen die op voorhand niet bedacht was.

Kortom, drive combineren met overzicht en aangesloten blijven op de ander én de omgeving (achterban, principes, maatschappij) lijken me de moeilijk te mengen karaktertrekken die essentieel zijn voor een goede onderhandelaar.

Maar van You don´t win silver. You lose gold is wel een pittiger commercial te maken dan van een genuanceerde boodschap. Zeker als Nike, die voor de OS ´96 het motto gebruikte, ervoor tekent:

Over arjanbr0ere
zie ook www.linkedin.com/in/arjanbroere

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: