Exit Happiness?

Grumpy Heb ik net het idee dat met de zoektocht van een aantal wetenschappers en adviseurs naar geluk op het werk iets wezenlijks aan de hand is, komt er het verpletterende bericht dat depressieven geconcentreerder en serieuzer werken: Baas vaart wel met ongelukkig personeel.

Gelukkigen zijn bezig met geluk en hebben daar behoorlijk wat tijd voor nodig. Degenen die geluk zoeken, zullen vast hun ogen open hebben en meer aangesloten zijn op hun omgeving maar ik denk dat Seligman met de term authentic happiness geluk en pleziertjes wel goed gescheiden heeft.

Sombere mensen hebben meer oog voor detail en zijn preciezer. Dus als je iemand naar een beveiliginsgmonitor laat kijken moet dat een somber type zijn. Daarmee lijkt me het tegenovergestelde ook waar: als je werk hebt, waarbij contact maken, luisteren, aanwezig zijn, weten op te treden, kunnen brainstormen van belang zijn, wie zoek je dan …

Ellende is daarnaast een impuls voor creativiteit. Immers, wie het slecht heeft wil het anders. Als dat zo is, vind ik dat degenen die het slecht hebben dat bijzonder constructief en ondernemend weten om te zetten naar een positieve drive. Ik ken geloof ik geen sombere mensen, die door ellende geweldig aangemoedigd worden.

In het artikel wordt geluk gelijkgesteld met hedonisme en een soort taboek op tegenslag; een bijna manische instelling. Ik vind in Authentic happiness van Seligman nu juist zo aardig dat hij zichzelf afschildert als een grumpy, die heeft geleerd wat het nut van een optimistischer modus is. Dus helemaal geen guru of versimpelde kijk op het leven.

Maar somber zijn, kan prachtige beelden opleveren. Zoals de taxichauffeur in Helsinki uit Jarmusch´Night on Earth:

Over arjanbr0ere
zie ook www.linkedin.com/in/arjanbroere

Geef een reactie

