Onderhandel je wel?

2004ikwildemaan Een kop die een enorme open deur lijkt: onderhandel je wel? Als je toch een gesprek ingaat om je arbeidsvoorwaarden overeen te komen of je met je leidinggevenden in gesprek gaat met je opleidingswens, dan zal dat toch zeker wel een onderhandeling zijn?!

Toch gebeurt het vaak dat wat een onderhandeling moet zijn een coachingsgesprek wordt (ik wilde een cursus en kreeg na allerlei gevraag een set opdrachten mee om ´eens op een rijtje te zetten´) of een droge mededeling (´Dit is ons uitstekende pakket. Voor vragen aub naar HR´).

Wat maakt nu een onderhandeling tot een onderhandeling? Tamelijk in het begin kun je de kans op een onderhandeling vegroten door een positie in te nemen. Zeg kort en goed wat je wilt. Bereid deze korte pitch voor en weet wat je wilt. Hoeveel euro, wat voor opleiding, wat voor een coach, wat voor soort opdrachten? En als je weet wat je wilt, zeg dat dan door te zeggen: ´Ik wil …´.

Met ´Ik wil …´zit er meteen duidelijkheid en enige spanning in het gesprek. Een positie innemen betekent dat je duidelijk bent. Ook vraagt het van de ander om ook een positie in te nemen.

Uit workshops blijkt wel dat mensen ´Ik wil …´ te stellig en te eisend vinden. Een kalm en gefocussed ´Ik wil …´ lijkt mij niet snel brutaal en van HR-officers en werkgevers hoor ik ook wel terug dat duidelijkheid plezierig is. Als het ´Ik wil …´ te gespannen of drammerig wordt, is de tekst niet het probleem maar de delivery.

  • Geen ´misschien´, ´zou willen´, ´eventueel´.
  • Geen vraag (´Kan ik het volgend seizoen een dag minder werken´). Daarmee plaats je je beoogde partner voor een onderhandeling en een deal boven je.
  • Geen probleem (´Ik zit de laatste tijd krap´. ´Ik vind het vervelend dat anderen meer verdienen dan ik.´´Ik krijg werk en privé nauwelijks meer geregeld.´) Immers, dan word je gecounceld en is een onderhandeling ver weg. Uiteraard kan zo een gesprek nodig zijn, maar heb dan niet het beeld dat je gaat onderhandelen; ga dan om goed gecoacht te worden.

Als je het al doet, doe het meer. Als je het nog niet doet, probeer het eens. Ik ben benieuwd …

In het boek Gericht onderhandelen is Onderhandel je wel? een van de inleidende hoofdstukken.

Over arjanbr0ere
zie ook www.linkedin.com/in/arjanbroere

Geef een reactie

